عرض حال

جمعه، شهریور ۱۶، ۱۳۸۶

شباهت


چندی پیش از دوستی شنیدم که برخی شبکه های فارسی زبان ماهواره ای، مهستی خواننده ی فقید ایرانی را «ادیت پیاف» ایران خوانده اند. اولین واکنش من به این خبر بیان این جمله بود: «یا مهستی را نمی شناسم، یا ادیت پیاف را، یا هیچکدام را». دیروز در حالیکه هنوز در حیرت این خبر بودم، یک ایمیل از یکی از دوستان عزیز دریافت کردم که حاوی لینکی بود به صفحه ای از نیویورک تایمز. عنوان مطلب این صفحه چنین چیزی بود: «محسن نامجو، باب دیلن ایران». ابتدا از تحیر و تعجب شروع کردم. ناگهان پرندگانی آوازخوان در مداری مدور بر فراز سرم به پرواز درآمدند. پس از تحیر و تعجب به تألم رسیدم. در اوج تألم به ناگاه متوجه شدم که اشتباه شده، باید تأمل می نمودم نه تألم. شکر خدا که پس از تأمل در این دو تشبیه ظریف بالاخره به وجه شبه آنها پی بردم. سپس با اتکاء بر این وجه شبه به دنبال شباهت های دیگری در خیل خوانندگان ایرانی و غربی پرداختم. و در این تفحص چه نتایج جالب توجهی که عایدم نشد! دریافتم که بدون شک هر کسی که بر این وجه شبه واقف باشد، در اولین نگاه بلادرنگ سیاوش قمشی را «پاواروتی ایران»[1] خواهد یافت. و مسلماً از این رهگذر خواهیم داشت: استاد شجریان «لینکین پارک ایران»، شکیلا «شکیرای ایران»، شهره «ماریا کری ایران»، جواد یساری «التون جان ایران»، مرحوم ایرج بسطامی «لئونارد کوهن ایران»، مرحومه سوسن «جودی لاندن ایران» و قص علی هذا.

والصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا و مولانا و مقتدانا.

_______________________
[1] روحش شاد.

8 نظر:

  • عالی بود. خندیدییییییم.

    توسط Blogger Mehdi, در ۵:۱۴ قبل‌ازظهر  

  • عکس خيلی با مزه بود...

    توسط Blogger Unknown, در ۶:۵۳ قبل‌ازظهر  

  • نامجو و باب دیلن؟؟؟؟؟؟؟
    مهستی و ادیت پیاف؟؟؟؟؟؟؟؟
    (اینکه دومی یه علامت سوال بیشتر داره مال اینه که من نمی دونم ادیت پیاف کیه)
    خیلی باحال بود. هم مطلب و هم عکس. ولی انصافا در این تناظربندی جای بعضی ها خیلی خالیه؛ مثلا واقعا دوست دارم بدونم معین کیِ ایرانه؟

    توسط Blogger Naser, در ۷:۰۲ بعدازظهر  

  • این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    توسط Blogger Naser, در ۷:۳۶ بعدازظهر  

  • راستی اینجا می گه که شهرام ناظری هستش که پاورتی ایرانه و نه سیاوش قمیشی:
    http://www.etemaad.com/Released/86-06-15/187.htm
    لطفا تصحیح کنید

    توسط Blogger Naser, در ۷:۳۸ بعدازظهر  

  • ناصر جان، مرسی بابت لینک، متاسفانه این دوستانی که در مورد شهرام ناظری و پاواروتی چنین اشتباه مهلکی کردند، هیچ اطلاعاتی از اون وجه شبه مذکور ندارند. ما همیشه از ناحیه بی مطالعگی ضربه می خوریم

    توسط Blogger Unknown, در ۸:۳۴ بعدازظهر  

  • من اکنون متوجه شدم که تو در ضمن طی طریق از"تحیر" و"تعجب" و "تالم" و "تامل" و... همواره در وادی نسیان بودی شیخ!!! عبارت "در اوج تألم به ناگاه متوجه شدم که اشتباه شده" خود کاملا گویای آن مبارک حالهاست.

    از براي حقّ صحبت سالها
    بازگو رمزي از آن خوش حالها

    توسط Blogger علي دهقانيان, در ۱۱:۰۸ بعدازظهر  

  • رضا جان تو این ترکیب باب دیلین ایران به جایگاه ایران هم توجه کن
    مثلا وقتی می گیم هرکول مورچه ها توقع نداریم چیز بزرگی باشه

    توسط Blogger parissa, در ۳:۲۸ قبل‌ازظهر  

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی