عرض حال

پنجشنبه، مرداد ۱۹، ۱۳۸۵

Iran music

شبکه ی MITV به نظر من البته نماینده ی برازنده ی نسل جوان امروز کشور ماست. البته اگه شما این شبکه رو نماینده ی خودتون نمی دونید – خوشبختانه یا متاسفانه – شما اصلاً در بافت اجتماعی نسل جوان این جامعه قرار نمی گیرید، اقلیتی هستید متفاوت با اکثریت قاطع و شاید قریب به اتفاق.
اگه تا حالا با دقت به برنامه های این شبکه توجه نکردین، حداقل یه بار یه کمی دندون رو جیگر بذارین و چند تا کلیپش رو بررسی کنید. ضمناً نکات زیر رو مد نظر داشته باشین:
- لباس ها، موها، زیورآلات، ریش ها و ...
- لحن خواننده ها و اداهای (مثلاً حرکات فرم) گروه
- اشعار ترانه ها (lyrics)
- موسیقی شامل آهنگسازی، تنظیم، اجرا
- صدابرداری
- ساخت کلیپ شامل سناریو، کارگردانی، فیلمبرداری، بازیگری، نور، صداگذاری، جلوه های ويژه، ...
من - نه از روی گزافه گویی و یا خودباوری، بلکه من باب نقد عیار این کارها – ادعا می کنم که با هزینه ای کمتر از 500 هزار تومان و به تنهایی (فقط با استفاده از اطلاعات عمومی ام در زمینه ی ادبیات، موسیقی، و مراحل و تکنیک ها و ابزارهای ساخت کلیپ) می تونم کاری به مراتب بهتر از خیلی نمونه های روی آنتن ارائه کنم و البته این ادعا رو خیلی از کسانی که من می شناسمشون هم بحق می تونن داشته باشن. این رقم رو مقایسه کنید با پولی که یک ارکستر برای یک شب عروسی می گیره. یا با پولی که یک فیلمبردار برای فیلمبرداری عروسی و بعد هم مونتاژ فیلم می گیره. فکر کنم هزینه ارکستر و فیلمبرداری برای یه شب فقط، رو همدیگه حداقل بالاتر از یک و نیم میلیون تومان باشه.
ولی با این اوصاف، به نظر من این کلیپ ها قرابت عجیبی با فرهنگ نسل جوان ما داره. یعنی من فکر می کنم اگه میلیون ها دلار سرمایه گذاری بشه و مشهورترین و حرفه ای ترین هنرمندان سالیان سال وقت صرف کنند هیچوقت نمی تونن اثری ارائه کنند که اینقدر دقیق، کامل، ظریف و هنرمندانه! تمام ابعاد فرهنگی ما رو بی کم و کاست نشون بده.

5 نظر:

  • نه تمجيده نه تقبيح. در واقع بنظر من چيپ بودن فرهنگ نسلی که گفتم با چيپ بودن برنامه های اين شبکه همجنس هستن

    توسط Blogger Unknown, در ۶:۲۶ بعدازظهر  

  • به نظر من علاوه براينكه نماينده فرهنگ چيپ نسل جوون ماست متاسفانه به جاي اينكه اين فرهنگ رو بهبود بده بدترش هم مي كنه. در صورتيكه فكر ميكنم عملكرد اين رسانه ها مي تونه خيلي بهتر از اين باشه. و البته مي شه نارضايتي طيف وسيعي از بينندگان و تعداد غير قابل چشم پوشيٍ منتقدان اين نوع آثار رو هم در نظر گرفت و ريشه اي تر بررسي كرد.

    توسط Blogger Mehdi, در ۸:۲۵ بعدازظهر  

  • اولش نمیخواستم نظری بدم ولی بعد اون مطلب ناصر رو درباره امیرکبیر و میرزاآقاخان و نظر تورو دیدم گفتم یادآوری کنم که این فرهنگ به اصطلاح چیپ اون چیزیه که از اون بالا دوست دارن باشه تا راحت حکومت کنن. به نظرم این جوونا خودشون خیلی مقصر نیستن

    توسط Blogger علی فتح‌اللهی, در ۱۲:۰۸ قبل‌ازظهر  

  • علی جان، من منظورت رو از عبارت "بالاها" درست نفهميدم. اگر منظورت مقامات سياسی ايرانه من فکر نمی کنم بشه گفت وضعيت بد سياست و حاکمين يک جامعه بی ارتباط به اعضای اون جامعه است. اگه منظورت از بالاها سياست گذاران جهانی و عوامل خارجيه بازم نه جوانها و نه بقيه اعضای جامعه تبرئه نمی شن. فقط اگه منظورت از بالاها خدا باشه اونوقت ديگه می شه گفت جوونا بی تقصيرن!!!

    توسط Blogger Unknown, در ۶:۴۳ بعدازظهر  

  • منم معتقد نیستن که خود جوونا و مردم بی تقصیر هستن به خاطر همین گفتم خیلی مقصر نیستن یعنی یه مقدار هم خودشون مقصرن ولی به نظر من همیشه اون که قدرت بیشتری داره مسئولیت سنگینتری هم داره. تازه مگه فکر کردی مثلا تو کشورای دیگه مردم چه شکلی فکر میکنن. بحثش طولانیه ولی باور کن تو اینجا هم مردم مثل ایران هستن با این فرق که طبقه حاکم از یک طرف و روشنفکرا از طرف دیگه فضا رو برای رشد فرهنگی نبستن اما تو ایران چی؟ وضع حکومت که معلومه روشنفکرا هم خداییش چقدر آرا و عقایدشون رو از واقعیتهای جامعه برداشت میکنن و چقدرش ترجمه است؟ با این وضع چه انتظاری از مردم میشه داشت؟ بازم میگم این ناقض مسئولیت خود مردم نیست اما عامه همیشه و در همه جا یه شکل هستن و گوششون بدهکار این شکل مسئولیتها نیست. منظور من بیشتر این بود که علاج اینکار بیش از اونکه دست خود مردم باشه در اختیار حاکمیت و هنرمندا هست

    توسط Blogger علی فتح‌اللهی, در ۱:۱۱ قبل‌ازظهر  

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی